H’ART Museum pakt groots uit tijdens feestjaar Amsterdam 750 - H’ART Museum

H’ART Museum pakt groots uit tijdens feestjaar Amsterdam 750

18 september 2024

Vandaag kondigt H’ART Museum in Amsterdam een speciaal programma aan dat ter gelegenheid van het 750-jarig bestaan van de Nederlandse hoofdstad wordt voorbereid. Het museum laat weten groots uit te pakken met maar liefst twee unieke jubileumtentoonstellingen. Een tweeluik dat zowel het bekende Amsterdam van Rembrandt toont en onderzoekt maar dat begint met een bonte, rijke en verrassende artistieke ode aan de jarige stad. H’ART Museum werkt hiervoor samen met meerdere partners en museale instellingen in binnen- en buitenland.

Happy Birthday Amsterdam

H’ART Museum trapt het feestprogramma af met de tentoonstelling ‘Happy Birthday Amsterdam’ (4 december 2024 – 16 maart 2025). Waarin Amsterdam als kunststad uitbundig wordt gevierd. De stad die sinds jaar en dag bekend staat als de stad van de vrije en creatieve geest. En die een culturele broedplaats is voor kunstenaars van over de hele wereld. ‘Happy Birthday Amsterdam’ presenteert een even rijke als bonte verzameling kunst van 75 kunstenaars, van toen en nu. Geen historisch overzicht, maar een feestelijke ode aan de stad en de makers die er woonden, werkten en verbleven. Soms hun hele leven, soms op doorreis, maar die allemaal op unieke wijze bijdroegen en -dragen aan het beeld dat we nu van de jarige stad hebben. De collectie is bijzonder, uiteenlopend en kleurrijk en niet alleen verrassend, maar ook herkenbaar voor liefhebbers van zowel kunst als van Amsterdam. Van Karel Appel tot werk van Marina Abramović. En van Johan Cruijff door de ogen van Marlene Dumas tot een zintuiglijke beleving van de stad. Deze tentoonstelling wordt in samenwerking met een aantal (museale) instellingen en partners gemaakt. De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed is hoofdbruikleengever en partner.

17 schilderijen van Rembrandt uit Amerikaanse privécollectie naar Amsterdam

‘At home in Rembrandt’s Amsterdam’ (werktitel) (9 april – 24 augustus 2025) is de tweede jubileumtentoonstelling van het programma en de tweede tentoonstelling die in samenwerking met The Leiden Collection wordt gemaakt. The Leiden Collection is een van de grootste en belangrijkste privécollecties Nederlandse zeventiende-eeuwse kunst. Opgericht door de Frans-Amerikaanse verzamelaar Dr. Thomas S. Kaplan en zijn vrouw Daphne Recanati Kaplan. De tentoonstelling vertelt aan de hand van 75 schilderijen een uniek verhaal over Amsterdam en het wel en wee van de zeventiende-eeuwse bewoners. Gezien door de ogen van enkele van de meest invloedrijke schilders van de eeuw. Met maar liefst zeventien portretten van de hand van Rembrandt van Rijn (1606-1669) – een collectie die voor het eerst in zijn geheel wordt getoond aan het publiek. Andere Hollandse meesters die in de tentoonstelling vertegenwoordigd zijn, zijn Johannes Vermeer, Frans Hals, Gerard Dou, Frans van Mieris, en Maria Schalcken.

Meer Amsterdam 750 aan de Amstel

In H’ART Museum (Amstel 51) huizen drie musea: H’ART Museum, Museum van de Geest en het Amsterdam Museum. Gedurende het hele jubileumjaar viert het Amsterdam Museum de verjaardag van de stad met onder andere de bijzondere tentoonstelling: Vrouwen van Amsterdam – een ode. In de tentoonstelling Vrouwen van Amsterdam – een ode (14 december 2024 tot en met 31 augustus 2025) staan verhalen centraal van bekende en onbekende vrouwen die de stad gemaakt hebben tot wat ze nu is, maar die de geschiedenisboeken nooit gehaald hebben. Aan de hand van objecten uit de collectie van het Amsterdam Museum, persoonlijke voorwerpen in bruikleen en hedendaagse kunstwerken wordt hun verhaal uitgelicht en wordt het verhaal van Amsterdam verrijkt. Via een combiticket kunnen bezoekers alle musea en tentoonstellingen in het gebouw bezoeken.

H’ART Museum is dankbaar voor de onmisbare steun van founder VriendenLoterij, partners Heineken, ELJA Foundation en ABN AMRO, evenals van de fondsen VSBfonds, het Cultuurfonds, VandenEnde Foundation, Gieskes-Strijbis Fonds, Gemeente Amsterdam, Fonds21 en de H’ART Museum Vrienden.

Tot en met zondag 10 november is de Kandinsky-tentoonstelling nog te bezoeken. Deze alom geprezen tentoonstelling zal de komende maand naar alle waarschijnlijkheid de 100.000ste bezoeker ontvangen.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie

Algemeen beeldmateriaal is te downloaden via hartmuseum.nl/pers.

Contact H’ART Museum

Afdeling pers en marketingcommunicatie