Kandinsky - H’ART Museum

Overslaan en naar inhoud gaan
founder
partners
fondsen
vrienden
founder
partners
fondsen
vrienden

Tentoonstelling - H'ART Museum

Kandinsky

Exclusief en tijdelijk in H’ART Museum, één van de grootmeesters van de moderne kunst: Wassily Kandinsky (1866-1944). Je kent hem van zijn abstracte schilderijen vol organische en hybride vormen, maar wist je dat deze pionier begon als figuratief schilder?

Ga mee op zijn reis door de (kunst)geschiedenis, en ervaar Kandinsky als nooit tevoren. Een persoonlijk verhaal, verteld in meer dan 60 meesterwerken, dat door verschillende landen, historische gebeurtenissen en kunststromingen voert. Deze tentoonstelling is de eerste in samenwerking met het Parijse kunstmuseum Centre Pompidou, de thuisbasis van deze bijzondere collectie.

De Volkskrant en het NRC gaven deze ‘schitterende’ tentoonstelling al vier (★★★★ —de Volkskrant) en vijf sterren (● ● ● ● ● —NRC).

Kom zelf een kijkje nemen, en sluit Kandinsky in je hart.

Kandinsky is te zien tot en met zondag 10 november 2024. Tickets zijn hier te vinden.

19 juni 2024 - 10 november 2024
Dagelijks geopend van 10:00 - 17:00
Tickets koop je online of aan de kassa tot 16:00
Bekijk alle prijzen en ticket informatie

Hedendaagse kunstenaars in de tentoonstelling

Sound Atmospheres: ervaar muziek zoals Kandinsky deed

Kandinsky voelde een diepe connectie met muziek. Hij zag kleurenpaletten als ‘visuele akkoorden’ en gebruikte klanken als inspiratie voor zijn werk. Speciaal voor deze tentoonstelling maakte interdisciplinair kunstenaar Søren Siebel een unieke ‘soundwalk’: Imagining the Current-Futurenow. In deze geluidswandeling hoor je vocale aanwijzingen, soundscapes en speciaal gemaakte composities van vijf hedendaagse geluidskunstenaars en een podiumkunstenaar. Beeld en geluid komen zo op een magische manier samen.

Sound Atmospheres is een vast audio-onderdeel (geen informatieve audiotour) van de tentoonstelling. De gesproken taal is Engels. Daarnaast zijn er 12 exclusieve Soundwalk live events, waarin de composities live te horen zijn.

Soundwalk live events

Ontmoet Kandinsky in video en animatie

Hoe zou Kandinsky praten als hij nog leefde? Welke gesprekken zouden we dan met hem voeren? Interdisciplinair kunstenaar Bink van Vollenhoven ging op onderzoek. In video’s laat hij de grootmeester Kandinsky aan het woord, met hulp van acteur Sander Plukaard. Geïnspireerd door het persoonlijke verhaal achter de kunstwerken speelt Bink met heden en verleden.

Ook maakte Bink een project speciaal voor kinderen van 5 tot 9 jaar. In zes interactieve animaties (getekend en geanimeerd door Joey Habets) leren zij één van de grootste kunstenaars van de vorige eeuw kennen.

De video’s en animaties zijn een vast onderdeel van de tentoonstelling.

Over Wassily Kandinsky: pionier van de abstracte kunst

De Russische kunstenaar Wassily Kandinsky (1866–1944) is één van de grootste kunstenaars uit de vorige eeuw.. Bijzonder, want ‘pas’ op zijn 30ste begint Kandinsky met schilderen. Na een korte carrière in rechten en economie vertrekt hij in 1896 naar München (Duitsland) om schilderlessen te volgen. Het is het begin van zijn artistieke carrière. Tijdens zijn verblijf in München reist hij onder andere naar Nederland, Tunesië, Italië en Parijs. Als in 1914 de Eerste Wereldoorlog uitbreekt, verlaat Kandinsky Duitsland en gaat hij terug naar Moskou. Pas in 1921 keert hij weer terug naar Duitsland.

Een jaar later – in 1922 – start Kandinsky in Weimar als docent aan de revolutionaire kunstschool het Bauhaus. In deze periode maakt hij veel aquarellen en andere schilderijen. In 1933 wordt de school door de Nazi’s gedwongen te sluiten. Kandinsky pakt opnieuw zijn spullen en vertrekt met zijn vrouw Nina naar Parijs. Daar brengt hij het laatste deel van zijn leven door, tot hij in december 1944 overlijdt in de voorstad van Parijs, Neuilly-sur-Seine.

In de tentoonstelling volg je de artistieke en persoonlijke reis van Kandinsky, vanaf zijn vroege abstracte werken in München en zijn terugkeer naar Moskou tijdens de Eerste Wereldoorlog tot zijn leraarschap aan het Bauhaus en zijn laatste jaren in Parijs. Leer meer over zijn rol bij de bekende kunstenaarsgroep Der Blaue Reiter, loop in de levensgrote Salon de Réception (1922) en ervaar de rol van muziek in zijn werk met de speciale audiotour (Sound Atmospheres). Ga mee op reis en ontdek zelf waarom deze bijzondere kunstenaar nog altijd wordt gezien als pionier van de abstracte kunst.

De allereerste tentoonstelling van H'ART Museum in samenwerking met Centre Pompidou

Kandinsky is de allereerste tentoonstelling in samenwerking met het Parijse kunstmuseum Centre Pompidou. Meer dan 60 werken reisden speciaal naar Amsterdam: een absolute buitenkans om deze internationale topkunstenaar dichtbij huis te bewonderen.

Extra bijzonder in de tentoonstelling is de Salon de Réception die bestaat uit gigantische wandschilderingen die Kandinsky in 1922 in Berlijn maakte met zijn leerlingen. Het origineel is verloren gegaan maar werd ter gelegenheid van de de opening van Centre Pompidou in 1977 voor het eerst gereconstrueerd. Nu is deze voor de eerste keer opgebouwd in Amsterdam en speciaal te zien in H’ART Museum.

Boek tickets