H’ART Museum en Centre Pompidou presenteren tentoonstelling over Kandinsky in Amsterdam - H’ART Museum

Overslaan en naar inhoud gaan
Tickets

H’ART Museum en Centre Pompidou presenteren tentoonstelling over Kandinsky in Amsterdam

17 juni 2024

Museum bereidt zich voor op de feestelijke opening met Koning Willem-Alexander

Koning Willem-Alexander opent morgenmiddag het nieuwe H’ART Museum in Amsterdam in aanwezigheid van honderden gasten. Daarmee opent de Koning ook de eerste tentoonstelling: Kandinsky. Een samenwerking tussen H’ART Museum en Centre Pompidou. Een van de vaste partners van het museum dat de komende jaren ook gaat samenwerken met het British Museum in Londen en het Smithsonian American Art Museum (SAAM) in Washington D.C.

Centre Pompidou huisvest een van de befaamdste Kandinsky-collecties ter wereld. Daaruit zijn meer dan zestig kunstwerken geselecteerd die samen een indrukwekkend overzicht geven van het oeuvre van de kunstenaar, gepresenteerd in een scenografisch ontwerp van Studio Berry Slok. Van zijn vroege figuratieve, bijna impressionistische werk tot de zo kenmerkende abstracte schilderijen, die later uitmondden in meer organische en hybride vormen op doek. Via zijn werken krijgen bezoekers een inkijk in de ontstaansgeschiedenis van de abstracte kunst via de zeer persoonlijke zoektocht van een van de grote pioniers. Te zien vanaf woensdag 19 juni tot en met zondag 10 november 2024.

Interventies die ogen én oren openen

Twee hedendaagse kunstenaars werpen nieuw licht op het werk van Kandinsky in de tentoonstelling. Bink van Vollenhoven (1983) en Søren Siebel (1981) kregen de vraag om enkele specifieke verhaallijnen uit te lichten. Het resultaat is een aantal interventies en evenementen die het publiek inspireren om met andere ogen naar het werk van Kandinsky te kijken. Siebel ontwikkelt een speciale ‘soundwalk’ in samenwerking met een groep makers uit de elektronische muziekwereld. Van Vollenhoven produceert een reeks video’s en animaties voor jongeren en volwassenen. Beiden beogen met hun werk de relevantie van Kandinsky naar het heden te brengen met thema’s als migratie en verandering maar ook muziek, kunst en kleur.

Meesterwerken

Centre Pompidou beheert een van de beroemdste Kandinsky-collecties ter wereld dankzij de generositeit van de weduwe van de kunstenaar, Nina Kandinsky (1896-1980). Zij was goed bevriend met Claude Pompidou, echtgenote van de Franse president. Al tijdens haar leven schonk zij een groot aantal kunstwerken. Na haar overlijden kwam daar nog een groot legaat bij aan de Franse Republiek met de inboedel van zijn atelier en archief.

Voor deze tentoonstelling reist een groot aantal meesterwerken uit het Centre Pompidou van Parijs naar hun tijdelijke thuis in Amsterdam. Inclusief cruciale werken als Mit dem schwarzen Bogen (1912), Im Grau (1919), Auf Weiss II (1923), Auf Spitzen (1928) en Entassement réglé (1938). Het laatstgenoemde werk was een paasgeschenk aan zijn vrouw Nina Kandinsky, geïnspireerd op de Fabergé-eieren, gemaakt van edelstenen en email, die de tsaren traditiegetrouw aan hun vrouwen gaven. Enkele van zijn laatste schilderijen, zoals Accord réciproque (1942) en Peinture Inachevée (1944) tonen de apotheose van zijn werk.

Hollandse taferelen

In de tentoonstelling zijn vier Hollandse Kandinsky’s te bewonderen. Deze niet abstracte, maar figuratieve, bijna impressionistische schilderijen, illustreren bij uitstek de beginjaren van de kunstenaar. Gemaakt in 1904 toen hij een maand lang in Nederland verbleef met kunstenaar Gabriele Münter, zijn toenmalige partner. Deze Hollandse Kandinsky-collectie vormt niet alleen een uniek reisverslag van twee bekende kunstenaars in Nederland maar geeft bovenal een kijkje in de artistieke wereld van Kandinsky die dan nog aan het begin staat van zijn veelbelovende carrière.

Bauhaus Salon

Een van de absolute hoogtepunten in de tentoonstelling is de grote Salon (1922), oorspronkelijk gemaakt door Kandinsky en zijn Bauhaus-studenten. De eerste versie ging in de oorlog bij de bombardementen verloren. Onder toeziend oog van Nina Kandinsky werd voor de opening van het Centre Pompidou in 1977 door studenten een tweede editie gemaakt.

Voor de grote opening van H’ART Museum zal de salon te zien zijn in Amsterdam. Andere documenten en objecten zoals schetsen, foto’s en video’s vullen de tentoonstelling aan.

Kunst zonder grenzen

De biografie van Wassily Kandinsky is bijzonder. Geboren in tsaristisch Rusland werd hij Duits staatsburger en een gevierd docent aan het Bauhaus in Weimar. Hij ontsnapte aan het opkomende fascisme en zocht zijn toevlucht in Frankrijk, waar hij in 1944 stierf als Frans staatsburger net na de bevrijding door Général de Gaulle. Zijn reis weerspiegelt de rijkdom en diversiteit van zijn kunst. Net zoals de context van zijn tijd gekenmerkt door een veranderende wereld, crises, oorlogen en revoluties, hem beïnvloedde als kunstenaar. Ook Kandinsky’s vriendschappen over de grenzen met andere kunstenaars zijn van invloed geweest op zijn artistieke leven; een beroemd voorbeeld hiervan is de Bauhaus-groep. De tentoonstelling laat in een unieke opstelling zien hoe de kunstenaar en zijn werk in de loop der tijd zich ontwikkelden.

Catalogus

H’ART Museum en WBooks geven een speciale catalogus uit, in het Nederlands. De catalogus is vanaf de opening van de tentoonstelling verkrijgbaar in het museum, de boekhandel en online. De publicatie werd ontworpen door grafisch vormgever Vanessa van Dam. Later volgen publicaties over andere Centre Pompidou-iconen, zoals Constantin Brancusi, Henri Matisse, Surrealisme en Fernand Léger.

 

 

De Kandinsky tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt founder VriendenLoterij, partners Heineken, ELJA Foundation en ABN AMRO, fondsen Blockbusterfonds, Gieskes-Strijbis Fonds, Gemeente Amsterdam, Fonds21, Zabawas en Nico Nap Foundation, H’ART Museum Circle

Noot voor de redactie, niet voor publicatie

Beeldmateriaal is hier te downloaden.
De afbeeldingen zijn rechtenvrij te gebruiken voor artikelen die over de tentoonstelling gaan.

Credits zijn verplicht.

Bijschrift
Zaalopnames van Kandinsky in H’ART Museum. Eerst: Mit dem schwarzen Bogen (1912). Daarna: Salon (1922). Foto’s: Alizé Barthélemy

Contact H’ART Museum

Afdeling pers en marketingcommunicatie
Madeline van Vliet, Fleur Vroegindewey & Stella Küçüksen
+31 (0)20 530 87 55 | [email protected]

Ga naar de inhoud