Kandinsky uit Centre Pompidou komt aan in Amsterdam - H’ART Museum

Kandinsky uit Centre Pompidou komt aan in Amsterdam

11 juni 2024

H’ART Museum en Centre Pompidou richten op dit moment de nieuwe tentoonstelling in Amsterdam in: Kandinsky. Vandaag arriveerde in het museum een van de sleutelstukken uit het oeuvre van de kunstenaar. Mit dem Schwarzen Bogen (1912) is representatief voor het idee van de kunstenaar om te streven naar ‘autonome’ kunst; los van de figuratieve wereld, bevrijd van iedere verwijzing naar de werkelijkheid. Zo speelde Kandinsky een belangrijke voortrekkersrol in de vernieuwing van de schilderkunst, als pionier van de abstracte kunst. Het schilderij laat de ontwikkeling van de kunstenaar zien in een belangrijke periode, namelijk die van Der Blaue Reiter. Een kunstenaarsgroep die met hun ideeën en expressieve schilderijen vol felle kleuren de kunstwereld op zijn kop zette. Uit deze periode zijn straks meerdere werken te zien waaronder Improvisation III (1909) en Bild mit Rotem Fleck (1914).

De tentoonstelling is vanaf woensdag 19 juni tot en met zondag 10 november 2024 te zien.

Mit dem Schwarzen Bogen

In dit meesterwerk van groot vierkant formaat (189 x 198 cm) worden drie vormen met kleur samengebracht tot een driehoek. Op spanning gehouden door een dikke zwarte lijn die doet denken aan een ‘doega’. Een boogvormig stuk hout dat wordt gebruikt om drie paarden voor een Russische trojka (slee) te spannen. Met dit werk toont Kandinsky dat de opbouw van een schilderij gebaseerd kan zijn op het losmaken van lijnen en kleuren van hun oorspronkelijke vorm en op wanorde in plaats van op harmonie. De vormen lijken ieder moment op elkaar te botsen. Dit grootse idee van dissonantie (wanklank), dat hij ontdekt in de muziekcomposities van zijn vriend Arnold Schönberg, staat centraal in zijn werk van 1908 tot 1914.

Over de tentoonstelling

Kandinsky is de eerste tentoonstelling van het nieuwe H’ART Museum in samenwerking met een van de vaste museumpartners voor de komende jaren, Centre Pompidou. Het Parijse kunstmuseum huisvest de meest complete Kandinsky-collectie ter wereld. Daaruit zijn meer dan zestig kunstwerken geselecteerd die samen een indrukwekkend overzicht geven van het oeuvre van de kunstenaar. Van zijn vroege figuratieve, bijna impressionistische werk tot de zo kenmerkende abstracte schilderijen, die later uitmondden in meer organische en hybride vormen op doek. Bezoekers leren de kunstenaar en zijn werk kennen aan de hand van een unieke collectie, fotografie, film en zijn biografie. Twee hedendaagse kunstenaars hebben de opdracht gekregen om enkele specifieke verhaallijnen uit te lichten. Bink van Vollenhoven (1983) en Søren Siebel (1981) beogen met hun werk de actuele betekenis van Kandinsky aan het licht te brengen en inspireren het publiek om met andere ogen naar de collectie te kijken. Tickets voor de tentoonstelling zijn online te boeken via hartmuseum.nl.

Het nieuwe H’ART Museum en de Kandinsky-tentoonstelling worden officieel geopend door Zijne Majesteit de Koning op dinsdag 18 juni 2024 (pers kan verzoek tot accreditatie indienen).

Noot voor de redactie, niet voor publicatie

Beeldmateriaal is te downloaden via hartmuseum.nl/pers. Neem bij speciale beeldverzoeken contact met ons op via [email protected].

De persopening van de Kandinsky-tentoonstelling is op maandag 17 juni om 10 uur. Aanmelden kan via [email protected].

Contact H’ART Museum

Afdeling pers en marketingcommunicatie