Deze tentoonstelling is afgelopen
Met de blik van nu vertelt de tentoonstelling over een van de spannendste verhalen uit de wereldgeschiedenis, het levensverhaal van Julius Caesar. Zijn dood is misschien wel de bekendste politieke moord ooit. Ruim 2000 jaar later is zijn nalatenschap nog steeds actueel. De alleenheerser naar wie de maand juli is vernoemd, aan wie we de titel keizer ontlenen, die een hartstochtelijke relatie met Cleopatra zou hebben gehad en die delen van het huidige Europa wreed aan zijn gezag onderwierp. Onze bezoekers leren de dictator kennen als een veelzijdig en complex figuur met vele gezichten. Hoe kijken we anno 2023 naar hem? Vinden we hem een roemruchte strateeg of een tiran?
The inside story
In deze unieke première heeft de samenwerking en de verschillende bruiklenen uit Italië, Nederland en Duitsland ons in staat gesteld om een veel dieper inzicht te geven in Julius Caesar. Via drie verschillende busteportretten ontdekken we zelfs nog beter hoe hij er echt uit moet hebben gezien. Toch gaat zijn verhaal veel verder dan alleen dat beroemde gezicht.
H’ART Museum brengt een retrospectief over Julius Caesar (101 of 100 – 44 BCE). In negen scènes ontvouwt de historische legende zich. Het begint allemaal met de mythe die het beeld heeft gevormd dat we vandaag de dag van hem hebben. Zijn carrière, van briljant politicus tot consul van Rome.
Vervolgens verkennen we een andere en meer duistere wereld; met daarin verhalen over Caesars oorlog in Gallië, zijn carrière als legergeneraal en wat we nu kennen als de ‘oorlogsmisdaden’ die hij vermoedelijk heeft begaan. We bekijken of de troepen van Caesar mogelijk op Nederlandse bodem hebben gevochten. Dat is relevant voor deze Amsterdamse tentoonstellingssetting.
Hoe luxueus was Rome in de tijd van Caesar? In een volgende ruimte waan je je in een scène omringd met bezienswaardigheden van duizenden jaren geleden.
Daarna ligt de focus op Cleopatra en Egypte. Was dit een strategische en politieke relatie of was het echte liefde? Hoe dan ook, de twee werden het ultieme machtspaar en zagen hun liefde bekroond met zoon Caesarion (kleine Caesar).
De moord op Caesar wordt in het volgende tentoonstellingshoofdstuk als een complot ontrafeld. Van de voortekenen van onheil tot zijn beruchte ondergang en moord. Daarna verhalen we over Caesar’s opvolger: Augustus.
Ten slotte beschouwen we zijn nalatenschap in een slotscène waarin het karakter van Caesar en een samenvatting van al zijn daden publiek tot een eigen uitspraak kan inspireren.
Hoe wordt onze wereld vandaag de dag nog geïnspireerd door zijn heerschappij? We willen dat ons publiek dat aan het einde van deze tentoonstelling zelf kan beslissen. Wie is Julius Caesar precies voor mij?
Deze collectie is samengesteld vanuit een samenwerking met de Expona (Bolzano), de Contemporanea Progetti (Florence) en andere topmusea, waaronder het Museo Archeologico Nazionale in Florence, het Museo Nazionale Romano in Rome, het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden, en andere musea in Nederland en Duitsland.
De curatoren van H’ART Museum, Birgit Boelens en Natascha Wieman-Heijne, hebben de tentoonstelling samengesteld met gastconservator prof. dr. Eric Moormann, emeritus-hoogleraar klassieke archeologie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Anika Ohlerich van Archetypisch maakte het eigentijdse tentoonstellingsontwerp en Marline Bakker van Glamcult Studio leverde het grafische ontwerp.
H'ART Museum Podcast
In de tweewekelijkse H’ART Museum Podcast wordt iedere aflevering één object uit de tentoonstelling uitgelicht en vanuit een nieuw perspectief bekeken.
Tijdens Julius Caesar. Ik kwam, ik zag en ging ten onder (16 sep. 2023 – 20 mei 2024) kijken prof. dr. Eric Moormann, emeritus hoogleraar Klassieke Archeologie, en Niko Bos (H’ART Museum Educatie) hoe objecten uit de tijd van Julius Caesar in de Asterix strips worden weergegeven. Klopt dit (duim omhoog)? Of niet (duim omlaag)?
Beluister en abonneer je op de H’ART Museum Podcast met je favoriete podcastspeler
Tijdens Julius Caesar. Ik kwam, ik zag en ging ten onder (16 sep. 2023 – 20 mei 2024) kijken prof. dr. Eric Moormann, emeritus hoogleraar Klassieke Archeologie, en Niko Bos (H’ART Museum Educatie) hoe objecten uit de tijd van Julius Caesar in de Asterix strips worden weergegeven. Klopt dit (duim omhoog)? Of niet (duim omlaag)?